Søg 
Avanceret søgning...

Komponister / Forfattere

Poul Rovsing Olsen


© Zofia Kruszona
Født:1922 Død:1982

Poul Rovsing Olsens musikalitet blev vækket allerede, da han var helt lille. Han voksede op i Randers i et hjem, hvor hans far spillede klaver og cello, og hans mor sang. Han blev hurtigt selv inspireret og blev trænet i hørelære og fik undervisning i klaver. I en alder af 17 år, fangede han på en belgisk radiokanal tonerne fra et afrikansk nummer. Dette skulle vise sig at være starten på en bred interesse i forskellige landes musik, som fik indflydelse på hans værker gennem hele livet. Senere i 1943 blev han optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han havde Chr. Christiansen og Knud Jeppesen som lærere. Han fik diplomeksamen i teori og klaver. Blot et par år efter bestod han sin juridiske embedseksamen.
I 1948 tog han til Paris, hvor han studerede komposition og analyse hos Nadia Boulanger. Ifølge Poul Rovsing Olsen lærte hun ham “at tænke”. Samtidig studerede han også hos Olivier Messiaen på konservatoriet i byen.
Efter disse inspirerende år i Paris, hvor han fik udvidet sin musikalske horisont takket være Musée de l’hommes båndsamling med udenlandsk folkemusik, rejste han tilbage til København, hvor han blev ansat som embedsmand i undervisningsministeriet. Her satte han sit juridiske præg på dansk lovgivning ved at udforme den danske ophavsretslov. Sideløbende skrev han om musik hos Berlingske Tidende samt Information, og komponerede flittigt.

I kraft af sin musiketnologiske interesse tog han i 1958 til Den Arabiske Golf, og her blev hans interesse for orientalsk musik yderlige styrket, og i løbet af de næste år vendte han gentagende gange tilbage til Den Arabiske Golf men lagde også turen forbi Grønland, Indien, Egypten og Tyrkiet. Igennem disse rejser blev han efterhånden en integreret del af inderkredsen af fagfolk, og han endte tilbage i Danmark i 1960 som arkivar ved Dansk Folkemindesamling. Han kunne nu koncentrere sig om sine musiketnologiske studier og komponere.
I 1967 blev han medlem af International Folk Music Councils og blev præsident i 1981.

Poul Rovsing Olsens musik bar i begyndelsen præg af inspiration fra Stravinsky og Bartók, men allerede i værket “Variations symphonique, op.27” optræder tolvtonemusikken, som han havde studeret i Salzburg under Milton Babbitt. Da det musiketnologiske arbejde begyndte at fylde mere i hans liv, bar musikken også præg af det. Han udviklede en form for musik, der var inspireret af orientalsk musik. Orientalske melodistumper, komplicerede rytmer og modal harmonik blev en del af kompositionerne.
Dette kan bl.a. spores i strygetrioen “A dream in violet, op.85” fra 1985 samt i operaerne “Belisa” fra 1964 og “Usher” fra 1980.
Poul Rovsing Olsens formål med musikken var at gøre musikken så direkte som muligt – at bringe den tættere på tilskueren.


Din e-mailadresse

Tilmeld dig vores GRATIS nyhedsbrev og få sidste nyt om udgivelser og værker.

* Fornavn
 
* Efternavn
 
* Din e-mailadresse