Søg 
Avanceret søgning...

Komponister / Forfattere

Per Nørgård


© Helle Rahbæk
Født:1932

Kunsten er et hjørne af livet uden vindere og tabere. Det er derfor ikke et markedsråb hvis man betragter Per Nørgård som den betydeligste danske komponistpersonlighed efter Carl Nielsen. Hans foreløbige livsværk, der i originalitet og omfang savner sidestykke i nyere nordisk musik, er hovedvidne. Han har sat fingeraftryk overalt i det danske musikliv, som inspirator, formidler og kulturkritiker. Som ung var han inspireret af tidens nordiske tone men han udvidede hurtigt sit kompositoriske synsfelt i form af sonderinger af nye muligheder i den centraleuropæiske modernisme. Beskæftigelsen med nye strukturelle indfaldsvinkler førte til opdagelsen af den såkaldte uendelighedsrække, et serielt system eller musikalsk vækstprincip, som kan sammenlignes med naturens symmetriske formationer. Udforskningen af disse grænseløse universer optog ham i en årrække, og kulminerede med den vældige 3. symfoni (1973-75). Men allerede i opera-balletten Siddharta (1974-1979) kuldkastedes harmonien igen, og mødet med den schizofrene schweiziske kunstner Adolf Wölfli's livsværk i 80-erne bragte yderligere irrationalitet, konflikt og ubalance frem til overfladen i Nørgård's musik, nu ikke som flertydighed men som områder grænsende til kaos, den universelle ordens uundgåelige modbillede. Mens de gamle billeder af harmoni og vækst forvitrede, dukkede stadigt nye op, nu mere intimt som hårfine balancer overfor ukontrollable kræfter. Tre instrumentalkoncerter (heriblandt violinkoncerten Helle Nacht (1988)) fra sidste halvdel af 80-erne viste helt nye sider af denne modsætning, samtidig med at Nørgård yderligere intensiverede sin jagt på det mindst håndgribelige af alle musikkens grundelementer: tiden. I 90-erne skiftede Per Nørgård igen kurs, han arbejdede nu med sofistikerede musikalske lag og fokuserede på interferensen - det mellemværende. Orkesterværket Spaces of Time (1991) og klaverkoncerten Concerto in due Tempi (1995) er værker fra denne periode. Som en ny afbrydelse kommer kammeroperaen Nuit des Hommes efter tekster af Apollinaire i 1996. Stemningsindholdet, der bærer præg af krigens gru og umenneskeliggørelse, rummer nogle af de mest elementært gribende og almene følelsesudtryk i hele komponistens produktion. Per Nørgård har skrevet musik i alle kategorier. Hans kor- og kammermusik gemmer på klassikere som Wie Ein Kind, I Ching, Pastorale, og de 9 strygekvartetter. Nørgårds 6 symfonier står som milepæle i denne store produktion, og særligt de seneste to symfonier rager op som skyskrabere i dansk musik. Den 5. symfoni (1991) ligner ingen af sine forgængere, dens drama - konflikt og forløsning i tæt omklamring - kan ikke beskrives med tilvante modsætninger. 6. symfoni (1999) er måske den rigeste, mest overraskende, livsnære og mest klang- og rytmeglade af alle Nørgårds symfonier. Titlen At the End of the Day (Når alt kommer til alt) knytter sig til kalenderskiftet ved år 2000, men er især en ironisk-dybsindig understregning af at enden aldrig er endegyldig. Der bliver altid noget tilbage! Per Nørgård har modtaget Lilie Boulanger-Prisen (1957), Carl Nielsen Legatet (1969, 2001), Nordisk Råds Musikpris (1974), Henrik Steffens Prisen (1988), Léonie Sonnings Musikpris (1996), WH's komponistpris (2000), Wilhelm Hansen Fondens Hæderslegat (2006), Sibeliusprisen (2006) og har siden 1996 været æresmedlem af ISCM.

Øvrige websites



Din e-mailadresse

Tilmeld dig vores GRATIS nyhedsbrev og få sidste nyt om udgivelser og værker.

* Fornavn
 
* Efternavn
 
* Din e-mailadresse