Søg 
Avanceret søgning...

Komponister / Forfattere

Ole Buck


© Helle Merete Norup
Født:1945

Ole Buck er født i København (Frederiksberg) 1. februar 1945 og begyndte allerede at komponere i skolen. Denne var tilfældigvis Sct Annæ Gymnasium med det berømte Københavns drengekor som på det tidspunkt var kendt for dets fremragende opførelser af Hãndels og Haydns oratorier, men medvirkede også ved opførelser af Stravinsky’s Salmesymfoni (dirigeret af Nicolai Malko) og Britten’s Spring Symfoni, sidstnævnte opført ved festivalen i Edinburgh hvor Britten selv var tilstede. Fra 12 års alderen fik han regelmæssig undervisning i klaver. Hans første kompositionsforsøg var fortrinsvis orkestermusik og han viste fra tid til anden sine partiturer til dirigenter, som opmuntrede ham til at fortsætte med at studere musik. Han forlod skolen i en alder af 17 og kontaktede derpå ældre og mere erfarne komponister som Per Nørgård og Pelle Gudmundsen Holmgreen med henblik på at få deres vejledning. Snart var han med i en gruppe af unge komponister som mødtes en gang om ugen i København og diskuterede moderne musik og lyttede til og studerede ny musik. I en alder af 20 fik han sin første komposition opført af Radiosymfoniorkesteret (Kalligrafi for sopran og lille orkester) ved en koncertrækken af ‘Gallerikoncerter’ hvor moderne kunst og musik mødtes; disse koncerter blev sendt direkte i Danmarks Radio og TV og blev således ved et tilfælde et tidligt gennembrud for den unge komponist. - Kalligrafi skrevet over japanske Haiku digte viste sig naturligt at være et meget originalt og poetisk værk, dog også påvirket af den europæiske modernisme der var fremherskende på denne tid, men allerede med træk som antydende peger mod minimalismen, såsom langsomt gentagende figurer og tonemønstre med begrænset omfang. Det hører med til historien at fortælle om en mindre skandale der tiltrak ikke ringe opmærksomhed også i dele af dagspressen, som følge af at han blev nægtet optagelse på konservatoriet i København, tiltrods for særdeles positive vidnesbyrd der blev givet om ham som komponist,. Der var den opfattelse blandt visse professorer i teorigruppen at han ikke kunne anses for absolut kvalificeret, ikke mindst da hans opgaver i harmoni og kontrapunkt ikke på nogen måde berettigede til optagelse. Imidlertid endte det hele godt, idet de ældre kompositionsstuderende inklusiv deres meget afholdte lærer Per Nørgård valgte at forlade konservatoriet i Købehavn i protest og i stedet søge ind på Det jyske Musikkonservatorium i Århus. Senere viste det sig så at skulle blive starten på en nye æra der med et blomstrende musikliv med store festivaler og koncerter. Derfor skete det at Ole Buck tilbragte de næste 5 år i Århus, fra 1965 til 1970, hvor han var en pligtopfyldende elev i sine studier af de klassiske discipliner som kontrapunkt, harmonilære, klassisk instrumentation, solfege, klaver og ikke mindst slagtøj, som han valgte som frit tillægsfag. Han skrev senere to vigtige værker for slagtøj: Masques (1969) for 6 slagtøjsgrupper og Rejang (1987) for en slagtøjsspiller. Værkerne fra disse første år i Århus omfattede bl.a. Fioriture for fløjte og klaver, Ouverture for orkester, Signes for blæsekvintet og Punctuations for stort orkester. - Sidstnævnte værk blev senere opført på Warszawa Efterårs festival for ny musik på Witold Lutoslawsky’s anbefaling. Imidlertid samme år, 1968, skrev han et lille stykke for fløjte, guitar og cello med titlen Sommertrio som umiddelbart tiltrak sig en vis opmærksomhed og var med til at begynde en ny retning i dansk kompositionsmusik, den såkaldte ny enkelhed, eller den nye troskyldighed som en anmelder kaldte det. i dag anses dette stykke for at være en ny-klassiker og er hans mest opførte stykke, ideel for guitarister som tit danner ensembler med netop disse instrumenter. De følgende år modtog han flere bestillinger fra orkestre og ensembler, ikke mindst en bestilling på en ballet til Kgl. Teater som han skrev i tæt samarbejde med balletmester Flemming Flindt og scenograf Jean Voigt, og som endte med at blive den succes-skandale som der var lagt op til fra starten. Partituret opviser en eventyrlig rejse ind i en voldsom rytmisk og farverig orkesterverden, som ganske virkede chokerende på traditionelle balletelskere, mens som også af samme blev udråbt til et mesterværk, tiltrods for at det på mange måder vel må erkendes at det nok er en for voldsom udfordring for ethvert orkester at spille. Han var nu fri komponist der forsøgte at leve af at komponere og anerkendelsen voksede langsomt. Han var på det tidspunkt 27, meget ung, og virkede på mange musikere lidt for selvsikker i sin sag, men han gik helt ind for kun at leve for sin musik. Der var dem som beundrede hans stil og som han påvirkede, men også andre som blev noget skræmt af hans uformidlede eksperimenter. I 1972 skrev han til tekster fra de engelske Flower Fairies Books Fairies for høj sopran og orkester. Igennem et hypnotisk lydlandskab gennemtrænger en høj soprans melismer orkesterets magisk vævede drømmespind. Prøverne var igen lidt af en skandale med højlydte protester og tilråb fra enkelte orkestermedlemmer. Imidlertid var selve opførelsen en stor succes også blandt kritikkerne. En skrev således: "meget insisteren på intet for 100 musikere - men trods alt: manden har en gave". I de følgende år var stilen præget af en særlig, men samtidig mærkelig poetisk konkretistisk minimalisme, som på mange måder er enestående. Der er igen masser af gentagelser, men samtidig en art skrøbelig følsomhed at spore. - Pastoraler for orkester (1976) vender sig i utvetydige tonale vendinger mod treklangen, A dur og C dur, der spiller lystigt i en farverig og magisk orkestrering. Han har ofte nævnt den moderne italienske komponist Niccolo Castiglioni som en af sine forbilleder og når det kommer til forkærlighed for træblæsernes yderste område lades man her ikke i tvivl. Men Buck synes i disse år stadig i høj grad at eksperimenterer, for at finde en stil som passer ham. Nogen gange har det været svært at sige hvad det er han vil. Men han forsøger dog fra stykke til stykke at formulere noget personligt og fjerner sig efterhånden fra tidens dominerende modernistiske stil. Livet var på den ene side på mange måder vanskeligt, idet han praktisk talt levede uden penge, men på den anden side ikke umuligt. Det er blevet sagt om ham: "Jeg vil ikke sige at han ikke havde salt til et æg, for han havde ikke en gang til ægget" - Der var lige nok til at klare dagen af vejen, typisk for kunstnere der kun var optaget af at følge deres eget. Musikken i disse år var kendetegnet ved klarhed, enkelhed og på en ejendommelig måde også ret farverig. I1992 skrev han så Mikrokosmos der skulle vise sig at være det første i en værkrække i de følgende år, hvor en skrøbelig og afdæmpet lydverden udfoldede sig med kun anvendelse af ganske få toner. Nævnes efterfølgende må de fire landskaber for 9 instrumenter, skrevet til Storestrøms kammerensemble. Han boede nu tilfældigvis i samme område på en gammel nedlagt landbrugsejendom som han og hans kone, violinisten og maleren Helle Merete Norup havde købt i slutningen af 80erne og som de havde genopbygget sammen, noget som blev muligt efter at han var blevet tildelt den livsvarige ydelse for kunstnere. Også to effektfulde orkesterværker, White Flower Music II (det første med samme titel er fra 1965og instrumenteret for 2 fløjter, 2 klarinetter og trompet og er kort), samt Rivers and Mountains (1993/94) er fra disse år. Videre A Tree (16 instrumenter), Kobold (10 instrumenter) og Mañana (concerto for guitar og orkester) det sidste med en specifik antydet spansk kolorit, noget som også præger talrige solostykker for guitar. Flower Ornament Music er tilegnet Joel Sachs; oprindeligt var det Ole’s første tanke blot at skrive et kort stykke og sende det som en slags tak for dennes opførelse af Landskab IV af Juliard ensemblet under ledelse af Joel Sachs, - men det fortsatte med at udvikle sig så han kunne ikke give slip på partituret før det havde gjort sig færdigt og da var det blevet til et langt stykke på over 20 minutters spilletid.

Øvrige websites



Din e-mailadresse

Tilmeld dig vores GRATIS nyhedsbrev og få sidste nyt om udgivelser og værker.

* Fornavn
 
* Efternavn
 
* Din e-mailadresse