Søg 
Avanceret søgning...

Komponister / Forfattere

Bent Sørensen


© Lars Skaaning
Født:1958


“Det minder mig om noget jeg aldrig har hørt!” Sådan reagerede den norske komponist Arne Nordheim spontant på et værk af Bent Sørensen. Og det er svært at forestille sig et mere snurrigt rammende udtryk for det dobbeltbundede, ofte næsten paradoksale udtryksklima i musikken af denne egenartede komponist, der utvivlsomt er den betydeligste i sin danske generation. Sørensens musik er ikke genbrug, den henter på ingen måde næring i gulnede albumblade fra historiens gemmer – hans tonesprog er helt aldeles nutidigt, både i æstetisk og teknisk henseende. Og dog er det en musik der ofte synes gennemstrømmet af minder, af levet liv og ældgamle drømme, af forgængeligheden og afskedens uafvendelighed. En flimrende glitrende verden hvor meget synes at ville forsvinde ved den mindste berøring.



Bent Sørensen er født i 1958; han har modtaget undervisning af blandt andre Per Nørgård og Ib Nørholm. Hans klangfantasi og tekniske formåen har været lovprist lige siden han for alvor brød igennem i midten af 80’erne med den første strygekvartet ALMAN (1984), og den kan sammen med de tre andre strygekvartetter ADIEU (1986), ANGELS' MUSIC (1988) og SCHREIE UND MELANCHOLIE (1994) stadig karakteriseres som nogle af komponistens vigtigste værker. Sørensens meget produktive 90ere domineres af stort anlagte orkesterværker. Det store sangværk THE ECHOING GARDEN (1992) for solister, kor og orkester folder sig ud som fabulerende, vægtløse melodier i et ekkorum af flere, samtidige tempi. Violinkoncerten STERBENDE GÄRTEN (1993), der er en koncert i den store tradition, dramatisk besværgende, yndefuld, vemodig og vild, er sammen med Symfonien (1996) og klaverkoncerten LA NOTTE (1998) omgivet af flere større ensembleværker for meget forskellige besætninger, bl.a. den forunderlige lille koncert BIRDS AND BELLS for basun og 14 instrumenter (1995) komponeret til Christian Lindberg.



Den danske dramatiker Peter Asmussen blev så fængslet af sameksistensen mellem det forgange og det nærværende i Sørensens Violinkoncert at de to kunstnere gik sammen om en operabestilling fra Det Kongelige Teater. Efter 5 års intenst arbejde og samarbejde færdiggjorde komponisten i april 2003 UNDER HIMLEN. Bent Sørensen og Peter Asmussen har siden fortsat samarbejdet med værket SOUNDS LIKE YOU (2008) for skuespillere og symfoniorkester som blev uropført ved åbningen af Bergen Festspillene i 2009.



I det nye årtusind har Bent Sørensens musik for alvor opnået international opmærksomhed. Dels med det flerårige samarbejde med Bergen Festspillene der udmøntede sig i orkesterværket EXIT MUSIC (2007) og Sounds Like You, dels den anden klaverkoncert LA MATTINA (2009) skrevet til pianisten Leif Ove Andsnes for slet ikke at tale om TUNNELS DE LUMIÉRE (2010) til den franske Ensemble Intercontemporian.



Bent Sørensen modtog Nordisk Råds Musikpris i 1995 for violinkoncerten STERBENDE GÄRTEN, og i 1999 modtog han Wilhelm Hansens komponistpris.



Bent Sørensen er huskomponist på Huddersfield festivalen i England i efteråret 2011.

Øvrige websites



Din e-mailadresse

Tilmeld dig vores GRATIS nyhedsbrev og få sidste nyt om udgivelser og værker.

* Fornavn
 
* Efternavn
 
* Din e-mailadresse